SFÂNTA LITURGHIE

Viața parohiei Februarie 24, 2015

SFÂNTA LITURGHIE-INTRODUCERE În Biserica Ortodoxă o zi de slujbă începe seara şi se termină a doua zi,seara.Acest program arată că relaţia cu Dumnezeu prin rugăciune trebuie să fie permanentă.Mântuitorul ne îndeamnă: ”Privegheaţi şi vă rugaţi, ca să nu intraţi în ispită”(Marcu 14,38).Iar Sf. Pavel:”Rugaţi-vă neîncetat”.(1Tesaloniceni 5,17) Rânduiala completă şi zilnică se oficiază mai ales în mănăstiri şi catedrale.Prima slujbă a unei zile este Vecernia,la apusul soarelui (în lb. slavonă vecer =seară-slujba de seară) ,urmează Pavecerniţa(“dupăvecernia”), Miezonoptica (“miezul nopţii”), Utrenia,în zorii zilei (în lb. slavonă utro= dimineaţă-slujba de dimineaţă), Ceasurile 3, 6 şi 9. Acestea sunt cele7 Laude bisericeşti. Urmează cea mai importantă slujbă a Bisericii, Sfânta Liturghie,la răsăritul soarelui(momentul duce cu gândul la Hristos,Răsăritul Cel de Sus). În cadrul ei darurile de pâine şi vin, la rugăciunea preotului, prin harul Duhului Sfânt, se prefac în Trupul şi Sângele lui Hristos .Este singura slujbă la care preotul îmbracă toate vestmintele.Liturghie în lb. greacă=lucrare publică sau colectivă. Sf. Liturghie este o dezvoltare a Cinei de Taină(Luca 22),care a avut loc joi, cu o zi înainte de răstignire,când Hristos a luat pâinea,a binecuvântat-o, a frânt-o, a dat-o ucenicilor şi a zis: “Luaţi mâncaţi acesta este Trupul Meu, care se frânge pentru voi spre iertarea păcatelor”.Şi luând paharul cu vin l-a binecuvântat şi a zis:”Beţi dintru acesta toţi,acesta este Sângele Meu, care pentru voi şi pentru mulţi se varsă spre iertarea păcatelor.”Apoi a lăsat un testament dar şi un ajutor pentru noi, prin cuvintele ”Aceasta să o faceţi întru pomenirea Mea”.-temeiul Sf. Liturghii.”Cina cea de Taină este prima Liturghie, la care Hristos anticipează jertfa de a 2-a zi”, spune Părintele D.Stăniloae. Hristos s-a jertfit o dată în chip sângeros pe Sf. Cruce şi se jertfeşte continuu în chip nesângeros pe Sf. Masă a Sfintelor Altare, pentru păcatele noastre. Trupul Lui este Real, Întreg şi Unul în fiecare părticică şi în toată Sf. Împărtăşanie, în toate bisericile unde se săvârşeşte Sf.Liturghie şi în fiecare în parte,în fiecare moment şi în toate timpurile, şi este vrednic de aceeaşi cinstire ca şi Hristos.Darurile rămân sfinţite pentru totdeauna.Nu ne împărtăşim cu Hristos ca Persoană a Sf.Treimi,ci cu Trupul Său. Scopul Sf.Liturghii este dublu:1.sfinţirea darurilor de pâine şi vin;2.sfinţirea credincioşilor prin împărtăşire; De aceea împărtăşirea este o participare a noastră la jertfa lui Hristos, precum şi o unire deplină cu El. 1.ISTORIA SFINTEI LITURGHII În primul secol creştin Sf.Liturghie se săvârşea în fiecare zi,credincioşii se spovedeau public,în faţa celorlalţi şi se împărtăşeau.Cei bolnavi erau împărtăşiţi de diaconi, care le duceau Sf.Împărtăşanie acasă, după terminarea slujbei.Rânduiala era simplă,fiecare credincios aducea daruri de pâine şi vin la Sf. Altar,din care preotul alegea pe cele mai frumoase şi le sfinţea, restul fiind folosite la sfârşit, când se făcea o masă comună care se numea agapă-în lb.greacă „agape”=„iubirea aproapelui”, (astăzi rămânând din acest obicei praznicele pentru cei adormiţi).Creştinii foloseau şi bunurile lor în comun,ca o mare familie .Slujitorul Sf. Liturghii improviza rugăciunile.Mai târziu au început să fie folosite anumite rânduieli, pe anumite zone. Cele mai folosite alcătuiri ale Sf.Liturghii, au aparţinut: 1.Sf . Iacob,ruda Domnului, primul episcop al Ierusalimului; 2. Sf . Evanghelist Marcu, ucenic al Sf. Ap.Petru şi Pavel, primul episcop al Alexandriei (Egipt) ; 3. Sf. Clement Romanul, ucenic al Sf.Petru,al 2-lea episcop al Romei, după Sf. Petru.La început toate rugăciunile erau rostite de preot cu voce tare şi credicioşii răspundeau cu „Amin”din lb. greacă =”Aşa să fie”, şi “Aliluia” din lb. ebraică= ”Doamne miluieşte-ne”. Credincioşii şi-au exprimat dorinţa de a participa mai activ la slujbă. De aceea o parte din rugăciuni se rostesc de preot astăzi în taină, în acest timp credincioşii cântând răspunsurile la strană. 2.ALCĂTUIREA SFINTEI LITURGHII În Biserica Ortodoxă Română se utilizează două rânduieli ale Sf. Liturghii,alcătuite în secolul 4 de Sf.Ioan Gură de Aur, Arhiepiscopul Constantinopolului şi de Sf.Vasile cel Mare Arhiepiscopul Cezareei Capadociei, amândouă având la bază pe cea a Sf.Iacob din secolul 1. Există puţine diferenţe între cele două, cu precizarea că la Sf.Vasile rugăciunile care acum se rostesc în taină sunt mai extinse.De aceea Biserica o foloseşte pe cea a Sf. Vasile mai ales în perioade de post, când rugăciunea trebuie să fie mai intensă,de 10 ori pe an: pe 1 ianuarie, de ziua Sf. Vasile,în primele 5 duminici din Postul Mare,în Joia şi Sâmbăta din Săptămâna Patimilor, în Ajunul Crăciunului şi a Bobotezei. În restul anului se săvârşeşte a Sf. Ioan. Sf.Liturghie are 3 momente,3 părţi distincte:1.Proscomidia;2.Liturghia catehumenilor sau a celor chemaţi; 3.Liturghia credincioşilor. 1.PROSCOMIDIA- în lb. greacă “proscomizo”= „a aduce, a pune înainte, a oferi”.Este momentul în care preotul pregăteşte şi binecuvintează darurile de pâine şi vin, care se vor sfinţi la momentul Liturghiei credincioşilor.La început rânduiala era simplă, preotul alegând darurile cele mai bune şi aşezându-le pe Sf.Masă .De aceea momentul Proscomidiei era între celelalte două părţi ale Sf.Liturghii. Mai târziu dezvoltându-se această parte, timpul săvârşirii s-a transferat înainte de Liturghia catehumenilor,astăzi având loc în timpul Utreniei, la Proscomidiar, un loc special din Sf. Altar.Se folosesc 5 pâini dospite,prescuri(în lb. greacă “ prosfora”-„dar, ofrandă”)din făină albă de grâu, vin curat din struguri, şi apă. Din prima prescură se scoate o miridă (părticică) de formă pătrată, care va reprezenta Trupul Domnului după sfinţire,numită Sf.Agneţ(în lb. slavonă„agnici” =miel,ca simbol al jertfei), care se aşează pe Sf.Disc.În Sf. Potir(Pahar) se toarnă vin şi apă („şi îndată a ieşit sânge şi apă”Ioan19,34).Din a 2-a, o miridă mare triunghiulară în cinstea Maicii Domnului. Din a 3-a, 9 miride triunghiulare mici în cinstea celor 9 cete de Sfinţi(Sf.Îngeri, Sf. Prooroci, Sf.Apostoli, Sf . Ierarhi, Sf.Mucenici,Sf.Cuvioşi,Sf.Doctori fără de arginţi,Sf.Ioachim şi Ana + Sf.Zilei , Sf.Ioan sau Sf. Vasile, după Liturghia de rând).Din a 4-a, 2 miride triunghiulare mijlocii pentru Episcopul locului şi conducătorii ţării, şi mai multe miride firimituri pentru cei vii. Din a 5-a, 1 miridă triunghiulară mijlocie pentru ctitorii bisericii dacă sunt adormiţi(dacă nu din a 4-a),şi mai multe miride firimituri pentru cei adormiţi.Se scoate câte o miridă pentru fiecare credincios pomenit,viu sau adormit,până la sfârşitul Utreniei. Atunci Sf.Potir şi Sf. Disc se acoperă, darurile se binecuvintează, şi se lasă acolo până la Ieşirea cu Cinstitele Daruri.Pe Sf.Disc,simbol al Universului sunt reprezentate cele din cer,cele de pe pământ,viii şi morţii,lumea întreagă,iar în mijloc Hristos-Jertfa Iubirii. 2.LITURGHIA CATEHUMENILOR SAU A CELOR CHEMAŢI –de la grecescul “catehumenos” „cel care învaţă”.Este numită aşa deoarece la această parte a Sf.Liturghii au voie să participe pe lângă creştini, şi cei maturi, care se pregătesc să primească Botezul creştin.Ea cuprinde: a)Binecuvântarea mare: ” Binecuvântată este împărăţia...”, b) Ectenia mare(în lb . greacă„ecteino”=prelungire-cerere prelungită)-„Cu pace Domnului să ne rugăm...”, c) Antifonul 1(în lb.slavonă “antifon” = ”verset repetat”- de 2 coruri)-„Binecuvintează suflete al meu pe Domnul...”.d)Ectenia Mică-„Iară şi iară cu pace Domnului să ne rugăm...”; e)Antifonul 2-„Unule născut ...”, f)Ectenia mică,g)Antifonul 3-Fericirile ,în timpul căruia are loc ieşirea preotului cu Sf.Evanghelie , h) Cântarea ”Sfinte Dumnezeule...”,i) Citirea Apostolului , j) Citirea Sf. Evanghelii, k)Ectenia cererilor pentru cei vii, l) Ectenia pentru cei adormiţi,m)Ectenia pentru cei chemaţi-rostită azi mai mult pentru pruncii născuţi dar încă nebotezaţi m) Urmează îndemnul “Câţi sunteţi chemaţi ieşiţi,cei chemaţi ieşiţi ...”,moment în care cei încă nebotezaţi părăsesc biserica deoarece urmează sfinţirea Darurilor şi ei nu pot participa. Predica se ţinea după citirea Sf. Evanghelii.Această parte a Sf. Liturghii cuprindea mai multe lecturi din Biblie, special pentru cei care se pregăteau de botez şi învăţau credinţa creştină,astăzi rămânând Evanghelia,Apostolul şi Antifoanele. 3.LITURGHIA CREDINCIOŞILOR-se numeşte aşa deoarece la acest moment au voie să participe doar cei botezaţi.Acum are loc sfinţirea Darurilor şi prefacerea lor în Trupul şi Sângele Domnului.De pe Sf. Disc devine Trupul Domnului doar Sf.Agneţ.Liturghia credincioşilor cuprinde:a)Ectenia pentru credincioşi b) Heruvicul(suntem îndemnaţi să lepădăm grijile lumeşti şi să avem curăţia îngerilor) c) Ieşirea cu Cinstitele Daruri d)”Ca pe Împăratul...” e)Ectenia punerii înainte f)Crezul(“Uşile , uşile...”=o atenţionare să nu mai fie vreun catehumen) g)”Să stăm bine ...”h)binecuvântarea “Harul Domnului ...”i)”Sus să avem inimile”j)”Să mulţumim Domnului” k)”Cântare de biruinţă...” l)” Sfânt, Sfânt, Sfânt...”(ne aduce aminte de cântarea îngerilor de la Isaia6,3) m) ” Luaţi mâncaţi...”n)”Pe Tine Te lăudăm...”-în timpul acestei cântări are loc cel mai solemn moment al Sf. Liturghii,prefacerea Darurilor.Tot acum se sfinţeşte şi anafora,atingându-se vasul de Sf.Disc şi de Sf. Potir.Anafora(pâinea sfinţită) se taie din prescura din care s-a scos Sf.Agneţ, şi reprezintă Trupul Maicii Domnului.Deci cei care nu se împărtăşesc cu Trupul Domnului,adică Sf. Împărtăşanie,primesc drept mângâiere Trupul Maicii Domnului, adică anafora. o) Axionul(în lb.greacă “axion”=vrednică eşti)-cântare în cinstea Maicii Domnului, p)”Întâi pomeneşte...” r)Tatăl nostru...s)Ectenie ş)”Să luăm aminte ...” ,t) Împărtăşirea preotului,ţ)Împărtăşirea credincioşilor , u) Rugăciunea de încheiere. SIMBOLURILE SFINTEI LITURGHII Sf. Liturghie este o simbolizare a vieţii pământeşti a Mântuitorului.Proscomidia semnifică Naşterea lui Hristos(Proscomidiarul-peştera,Sf.Acoperăminte-scutecele Pruncului etc.) Timpul cât stau Cinstitele Daruri la Proscomidiar-anii Mântuitorului până la Botez.Ieşirea cu Sf.Evanghelie-începutul predicii Sale.Sfeşnicul ce merge înainte-Sf.Ioan Botezătorul.Fericirile-esenţa predicii.Citirea Sf.Evanghelii-predica.Ieşirea cu Cinstitele Daruri-drumul din Betania la Ierusalim,înainte de răstignire.Intrarea în Sf.Altar-intrarea în Ierusalim(de aceea se cântă ,,Ca pe împăratul...”).Aşezarea Cinstitelor Daruri pe Sf.Masă-punerea în mormânt.Prefacerea Darurilor-Învierea.Arătarea Sf . Daruri la sfârşit-ultima arătare după Înviere.Se spune în taină”Înalţă-te peste ceruri Dumnezeule...”-Înălțarea. Ducerea Sf . Daruri la Proscomidiar-aşezarea de-a dreapta lui Dumnezeu Tatăl.

O Sfântă Liturghie trăită duhovniceşte, este de fapt o experienţă a Împărăţiei lui Dumnezeu aici, pe pământ, este un început de Rai!

PREOT GHIORGHIU VASILE